5 powodów, dla których warto migrować swój system Business Intelligence do chmury

Niemal każda większa organizacja posiada swój system Business Intelligence. Większość z nich oparta jest na klasycznych serwerach, które znajdują się w data center firmy (on-premises). To rozwiązanie jest ciągle bardzo popularne, ale ze względu na szybki rozwój technologii zaczyna stawać się pewnym ograniczeniem. Czy zdarzyło Ci się, że na maszynie produkcyjnej brakowało pamięci, a żeby ją zwiększyć trzeba było na określony czas wstrzymać działanie systemu? A może doświadczyłeś sytuacji, w której Twój system przestał być wspierany przez producenta i należało go migrować do nowszej wersji? Te wszystkie problemy rozwiązuje chmura! Dzisiaj postaram się przekonać Cię do migracji swojego rozwiązania Business Intelligence do chmury.

Dlaczego nie wykorzystujemy chmury do rozwiązań Business Intelligence?

Przede wszystkim dlatego, że nie wiemy w jaki sposób możemy to osiągnąć i co możemy dzięki temu zyskać. Często cała architektura, którą posiada organizacja wydaje się być wystarczająca – serwery są kupione, licencje na oprogramowanie także. Z punktu widzenia firmy nie ma więc potrzeby migracji, ponieważ posiada ona niezbędną infrastrukturę. Co więcej, firma nie widzi zalet chmury, a nawet boi się przenieść swoje dane do data center dostawcy chmurowego, które znajduje się gdzieś za granicą. To wszystko oczywiście wydaje się być logiczne, jednak w przypadku rozwiązań Business Intelligence – i ogólnie rozwiązań związanych z platformą danych – są pewne rzeczy, które sprawiają, że rozwiązanie on-premises staje się niewystarczające. Mam tu na myśli ciągle zwiększający się wolumen danych, a także nowe funkcjonalności, które usprawniają analizę.

W przypadku gdy korzystamy np. z SQL Server 2012 i chcemy mieć dostęp do najnowszych funkcjonalności SQL Server 2019, konieczna jest migracja, która nie jest najprostszym procesem. Co więcej, za jakiś czas wyjdzie nowa wersja i znowu konieczna będzie migracja. Nie są to jednak wszystkie utrudnienia. Do większych wolumenów danych potrzebna jest większa moc obliczeniowa, co w naszym przypadku oznacza kolejną ingerencję w sprzęt i chwilowe wyłączenie usługi. Takich problemów z architekturą on-premises jest oczywiście więcej, dlatego moim zdaniem warto zastanowić się nad przeniesieniem systemu do chmury. Poniżej przedstawiam listę 5 rzeczy, które powinny przekonać Cię, że migracja do chmury przyniesie wiele korzyści Twojej organizacji.

1. Wydajność

Ze względu na to, że dostępne są coraz większe zbiory danych, niezbędne stają się bardzo wydajne rozwiązania do ich przetwarzania. Prawda jest taka, że czasami sama optymalizacja rozwiązania nie wystarcza. Z punktu widzenia baz analitycznych i hurtowni danych wysoka wydajność czasami jest potrzebna tylko w określonych godzinach, np. w trakcie procesowania bazy analitycznej (czyli upraszczając – ładowania), a także działania procesu ETL. Oczywiście, jeśli rozwiązanie opiera się o fizyczny serwer można dołożyć do niego więcej pamięci czy zainstalować mocniejszy procesor, jednak taka operacja jest kosztowna i wymaga wyłączenia sprzętu. Co więcej, może się zdarzyć, że nasz nowy procesor pełną moc wykorzystuje tylko podczas procesu ETL, który trwa ok. godziny w ciągu całego dnia.

Z pomocą przychodzi tutaj rozwiązanie chmurowe i możliwość skalowania, czyli zwiększania mocy obliczeniowej. Wyróżniamy dwa typy skalowania: horyzontalne, które polega na dodawaniu nowych instancji, aby rozłożyć ruch na poszczególne zasoby oraz wertykalne, polegające na zwiększaniu dostępnej mocy zasobów. Oczywiście w przypadku rozwiązań Business Intelligence mamy dostępne obydwa te typy. Możemy zwiększać zarówno wydajność Azure SQL Data Warehouse, zmieniając liczbę jednostek cDWU, jak również liczbę instancji w przypadku Azure Analysis Services. Co więcej takie rozwiązanie jest bardzo elastyczne, ponieważ możemy zwiększyć liczbę jednostek wydajności tylko w czasie procesowania, a później, podczas niewymagających operacji, możemy ją zmniejszyć. To wszystko składa się na optymalizację kosztów i unikanie sytuacji, w której musimy ingerować w hardware serwera.

2. Kopie zapasowe

Jak to mówią, ludzie dzielą się na dwa typy – na tych, którzy mają kopie zapasowe danych i na tych, którzy jeszcze ich nie robią 🙂 Oczywiście to powiedzenie dotyczy raczej zwykłych użytkowników, a nie tych, którzy korzystają z profesjonalnych rozwiązań (a przynajmniej mam taką nadzieję :D). Jak wiadomo – dane są bardzo istotne, a ich utrata może pozbawić organizację cennych informacji, które mogą wpłynąć na jej dalsze funkcjonowanie. W przypadku rozwiązań on-premises nasi administratorzy powinni zadbać o kopie zapasowe zarówno baz danych, jak i nośników, które są zainstalowane w serwerach. Ogólnie musimy być przygotowani na wiele różnych sytuacji, od niestabilności systemu operacyjnego, na którym działa baza danych, po brak prądu w serwerowni. Takie sytuacje zdarzają się oczywiście sporadycznie, ale jednak się zdarzają.

Na szczęście w przypadku usług chmurowych takie problemy zostają rozwiązane. Bazy danych Azure SQL Database automatycznie robią kopie zapasowe i przechowują je od 7 do 30 dni (mogą robić to też dłużej, ale ta opcja jest płatna). Przywracanie takiej bazy jest bardzo proste, z poziomu portalu wystarczy wybrać punkt przywracania. Ktoś mógłby zapytać co dzieje się w przypadku awarii serwerów w data center Microsoft – otóż nasze dane są bezpieczne, Azure oferuje redundancję danych w różnych miejscach na ziemi. Dzięki temu, nawet w sytuacji klęski żywiołowej w danym regionie, nasze dane będą bezpieczne.

3. Zawsze najnowsza wersja usług

Jak już pisałem we wstępie, prężny rozwój technologii sprawia, że co chwila dostajemy informacje o nowych wersjach oprogramowania. Widoczne jest to szczególnie w obrębie platform Business Intelligence – kolejne wersje Power BI są wydawane co miesiąc, a co dwa lata dostajemy nową wersję SQL Servera. W przypadku tego ostatniego, do nowej wersji trzeba się migrować, czasami jest to proste, czasami przysparza kłopotów, o których pisałem wyżej. Na platformie chmurowej nie ma takich problemów. W momencie kiedy Microsoft informuje o nowej funkcjonalności jest ona dla nas dostępna bez konieczności ręcznej aktualizacji. Czasy, w których musimy czekać rok na nową funkcjonalność minęły bezpowrotnie!

4. Stały koszt

Sprawą oczywistą jest, że w przypadku chęci wdrożenia systemu Business Intelligence w firmie pojawią się koszty. Istotne jest natomiast to, jak wysokie one będą. W przypadku dużej organizacji i posiadania dobrze wyposażonego Data Center koszt wystartowania z projektem będzie obejmował jedynie licencje na oprogramowanie (nie uwzględniam kosztu utrzymania Data Center). Należy jednak pamiętać, że co jakiś czas konieczny będzie zakup nowych licencji. W przypadku rozwiązań chmurowych koszt powinien być po pewnym czasie stały albo zbliżony do stałego. Dzieje się tak, ponieważ zwykle koszt usługi jest ściśle określony i przypadku kiedy zasoby wykorzystywane są w sposób jednakowy (to znaczy jeśli np. tylko procesujemy bazy, a z rozwiązania korzysta stała liczba użytkowników) jest to duża zaleta, ponieważ planując budżet, możemy dosyć precyzyjnie oszacować koszt. Możemy go także optymalizować dostosowując wydajność usług do potrzeb rozwiązania.

5. Bezpieczeństwo

Jest to często niedoceniana cecha rozwiązań chmurowych. Można spotkać się wręcz z opinią, że do systemu chmurowego dużo łatwiej jest się włamać ze względu na mniejsze zabezpieczenia. Jest to oczywiście nieprawda – w Azure mamy szereg usług, które zabezpieczą dane przed niepowołanym dostępem. Mało tego, mamy również możliwość wykrywania potencjalnych zagrożeń i wysyłania alertów o niepowołanym dostępie. W bazie danych Azure SQL Database po uruchomieniu usługi, kiedy chcemy się do niej podłączyć, potrzebujemy dodać regułę do zapory. Jeśli chodzi o inne usługi, to możemy także wykorzystać logowanie wielopoziomowe, to znaczy, że oprócz podania zwykłego loginu i hasła konieczne będzie też podanie kodu SMS bądź potwierdzenie w aplikacji uwierzytelniającej.

Dlaczego nie skorzystać?

Biorąc pod uwagę fakt, że możemy skorzystać z platformy Azure za darmo przez pierwszy miesiąc warto zapoznać się z usługami, w szczególności z obszaru danych. Obecnie mamy wiele usług, które mogą zdecydowanie usprawnić analizę danych naszej organizacji. Na pewno dobrym pomysłem będzie rozpoczęcie nowego planowanego projektu już na infrastrukturze chmurowej. Po pomyślnym wdrożeniu można zacząć się zastanawiać nad migracją pozostałych, już istniejących projektów do chmury.